Spania 2014 - Bergens Skipperforening

Gå til innhold
Spania 2014
Lørdag 26. april startet turen med fly fra Flesland til Malaga. 50 personer var med – shantymenn med partnere – og forventningene var store da vi hadde slik en vellykket tur til Spania i fjor på omtrent samme tid.
I Malaga ble vi igjen møtt av Øystein Wiig Rambøl som hadde lagt opp ”ruten” for turen vår. Vi kjørte buss en liten time øst for Malaga til den sjarmerende kystbyen Nerja og ble innlosjert på hotell Villa Flamenca.
Etter lunsj der var det noen få timer til egen disposisjon før koret holdt en liten konsert ved bassenget i hagen. Gjester på hotellet og noen norske som bor i området, var begeistret publikum. Deretter ble middagen servert i hotellets restaurant.
Søndag kl 1300 ble vi hentet med et turisttog – àla det som kjører rundt i Bergen om sommeren – og fraktet til restaurant Pulguilla hvor en nydelig tapaslunsj ble servert. Vi kom ut av tellinga med antall retter, men sånn bortimot 12-15 var det nok! Toget hentet oss igjen og kjørte oss rundt i nydelige Nerja.
Middag om kvelden ble inntatt på en flott familiedrevet restaurant – El Viejo Sotano – og maten var igjen fra ”øverste hylle”!
Mandag etter frokost var det busstur til Cordoba – en av Spanias eldste byer - og til Priego de Cardoba. Vi kjørte gjennom et nydelig landskap med tusenvis av oliventrær og vinranker. Det var så grønt og frodig takket være et tre-dagers regnvær som hadde gitt seg dagen før vi ankom Spania. Før Cordoba var det stopp på en veikro hvor smakfulle skinkesmørbrød og forfriskringer ble fortært. Cordoba er vel mest kjent for sin mektige katedral/moske – La Mezquita – bygd i maurisk stil på 700- 900-tallet. Vi spaserte rundt i den flotte gamlebyen og fikk smake på byens spesielle tortilla og like spesielle hvitvin. Mange gikk også inn i La Mezquita. Siste stopp i Cordoba var en bodega hvor vi fikk smake huset drikkevarer sammen med skinke og ost.
Deretter gikk ferden til Priego de Cordoba – en veldig så fin liten by oppe i fjellene sør-sørøst for Cordoba. Sen lunsj/tidlig middag med nydelig tapas ble servert oss på restaurant/bar El Virry. Stemninga ble høy med sang fra både personalet og koret. Trøtte og fornøyde var vi tilbake på hotellet nærmere midnatt.
Tirsdag var det klart for avgang til Solkysten og hotell Diana Park – der vi også bodde fjor. Men først kjørte vi 7 km omtrent rett opp – til den vidunderlige hvite byen Frigiliana. Bare den svingete og bratte veien opp var en attraksjon i seg selv. Vi fikk hyret et ”tog” her også som tok oss med rundt. Trange gater, de hvite husene og utsikten gjorde besøket til et vakkert minne.
Diana Park i Estepona ”kommune” tok i mot oss med lunsj og om kvelden kjørte vi til El Caserio i Estepona by hvor en treretters middag ble servert. Restauranten er familie-eid og både mor, far, sønn og flere hilste oss velkommen. Overraskende nok var også Amanda Rose der. Amanda ble vi vel alle så begeistret for i fjor da hun sang for oss på Garum i Marbella. Hun sang nå også – like vakkert - og Øystein – som også er en habil sanger – fulgte opp, selv om en forkjølelse satte sine begrensninger. Helt spontalt reiste koret seg og sang ”Fields of Athenry”. Like spontant – vel, han måtte overtales litt! – sang korets dyktige trekkspiller – Johannes Yndestad – duett med Amanda. Nok en vellykket kveld med masse nydelig sang fra alle ”artistene”!
Onsdag etter frokost kom bussen vår med den hyggelige sjåføren Jesus og hentet oss til en rundtur – først i og rundt Estepona. Vi kjørte bl. a. opp til Manilva i lia over byen til en sjarmerende og liten lokal frukt- og sherry-butikk. Sherryen var egenprodusert og diverse typer skinke kunne man også kjøpe. Så gikk turen gjennom San Pedro – en typisk spansk by hvor de prøver å beholde de lokale butikkene ved å unngå å bygge store kjøpesentra.
Før ankomst Marbella og lunsj kjørte vi gjennom Puerto Banus som er kjent som en ”jet-set-by” og ryktet sier at mange av de svære luksusbåtene som ligger der, mangler motor. Men vakkert var det der!
Lunsjen på Garum ved Marbellas strandpromenade ble et hyggelig gjensyn fra i fjor. Nok en gang ble vi møtt av den hyggelige finske eieren og maten var utsøkt.
Middag ble servert i restaurant Alfredo i San Pedro, men først ble vi møtt med velkomstdrinken - en HVIT sangria. Det var trangt og sjarmerende i lokalet og flotte flamencodansere og musikere underholdt. Maten var god og ekte spansk! I fare for kjedelig gjentagelse: Nok en flott dag!
Torsdag var det avslapping fram til nok en utmerket tapas-lunsj på La Rada i Estepona og middagen ble nok et hyggelig gjensyn med restaurant Bangkok i Estepona. Men det var gjort store forandringer fra i fjor – til det absolutt bedre: Bangkok var pusset opp så vakkert, og nok en gang hadde vi ikke noe imot å spise tapas ”Asianstyle”!
Fredag etter frokost stilte Jesus opp med bussen for dem som ville inn til Estepona for å handle eller lignende. Kl. 1430 var det tid for plikter for shantymennene på boligkomplekset Nordic Royal Club – like ovenfor hotell Diana Park. Som i fjor, sang koret i den nydelige hagen der. Etter litt forfriskning gikk turen til Rambøl’s restaurant O’ Sole Mio på Elviria. Konserten der for ledsagere, ”Spania-nordmenn” og andre gjester var så flott i de vakre omgivelsene!
Kvelden fortsatte på O Sole Mio med nydelig mat og drikke og god musikk til underholdning.
Men aller sist klarte vi en uformell samling rundt bassenget på Diana Park med trekkspilling og sang!
Været – som nordmann Må man jo bemerke det: Bortsett fra litt tåke en 2-3 dager på formiddagen, så var det helt perfekt hele tiden! Passe varmt og når vi da attpåtil igjen hadde hatt med oss Rambøl som den perfekte reiseleder, da kan det trygt sies at turen hadde vært fantastisk! Det ryktes at det allerede nå planlegges noe lignende til neste vår!
Lørdag morgen var det avskjed og hjemreise – bortsett fra at undertegnede og husbond valgte å suse over de Aldaluciske sletter i 300 km i timen og lot seg imponere over spansk togvesen – men det er en annen historie!