Spania 2013 - Bergens Skipperforening

Gå til innhold
Spania 2013
Lørdag 20. april reiste de fleste medlemmene i Bergen Skipperforenings Shantykor fra Bergen til Malaga, Spania.
Mange hadde også med seg sine partnere.
Til sammen var det 52 personer som møtte opp ca kl. 4 på Flesland! Ett kormedlem med kone kom til i Spania.
På Malaga lufthavn ble vi møtt av Øystein Wiig Rambøl som geleidet oss til buss og første stopp ble hans restaurant ”O Sole Mio” på Elviria utenfor Marbella. Der fikk vi servet nydelig tapaslunsj før vi kjørte videre til hotellet vårt - Diana Park litt utenfor Estepona sentrum.
Om kvelden hentet buss oss og kjørte til restaurant ”Bangkok” i Estepona hvor en slags tapas ”Asian style” ble servert. Masse god vin og mat som skapte forhåpning om en meget god uke i Spania!
Søndag var det tilbake til ”OSole Mio” – da var ”korguttene” kledt til opptreden med sorte bukser, sine hvite korskjorter og caps. I sol og varme holdt de konsert utenfor restauranten og ledsagere og nordmenn som bor i området var begeistret publikum. Så var det tid for BBQ lunsj og Ann Kristin fra Radøy – en sopransanger som er venn av korets dirigent – Torbjørn Daleng – opptrådte også med vakker sang.
Mandag gikk turen til sherry-/brandy-byen Jerez. Bussturen dit var vakker i det grønne og frodige landskapet, med lavendel som dekket store marker og over oss så vi flere ørner. Framme i Jerez fikk vi omvisning på bodega Fernando de Castilla som eies av nordmannen Jan Pettersen. Nydelige canapeer og småretter ble servert sammen med sherry i bodegaens gårdsrom før en megets smakfull treretters middag ble inntatt i restauranten. Ann Kristin og Ø. W. Rambøl opptrådte med sang og fremførte bl. a. tostemt ”O Helga Natt” og knapt et øye var tørt! Rambøl viste seg å være – i tillegg til mye annet – en fremragende sanger. Heldigvis kom smilene tilbake da shantykoret sang fra sitt festlige og svingene repertoar!
Tirsdag dro vi først til Den Norske Sjømannskirken i Calehonda. I det vakre anlegget fikk vi først – selvfølgelig – vafler og kaffe. Så sang shantykoret flere av sine sanger og shantyer og mange ”Spania- nordmenn” hadde tatt turen for å høre på. Besøket i ”Kjerka” ble avsluttet med kjøttkaker og omvisning.
Om kvelden var det middag på restaurant ”Garum” ved Marbellas fasjonable standpromenade. ”Garum” eies av en finne og den fireretters middagen smakte utmerket. På ”Garum”opptrådte engelske Amanda og tror folk flest syntes hun sang helt nydelig. Rambøl og hun sang også sammen – helt magisk!
Onsdag busset vi til Gibraltar via byen Sotogrande – hvor bussen kjørte ned til luksusområdet ved sjøen og de fleste var nok imponert over standarden på både hus, beliggenhet og de flotte cabincruiserne og seilbåtene.
Gibraltar-besøket ble spesielt for flere av både skipperne og noen ledsagere som i sin tid også var sjøfolk, fordi så mange har seilt forbi på ”utsiden” – nå fikk vi også se ”innsiden”. Lunsj ble fortært på ordentlig engelsk pub – The Clipper – og koret sang 2-3 av sine sanger – som takk for maten! Mange som var på vei forbi ute i gata stoppet opp og lyttet.
Noen av oss tok turen opp og hilste på apekattene som lever oppe i ”The Rock” og mange handlet skinnklær og annet til hyggelige priser.
Torsdag og fredag hadde vi dagtiden til fri disposisjon. Noen slikket sol ved Diana Park’s fine basseng, andre gikk til stranden mens de fleste tok en kikk på Estepona by og Marbella.
Torsdag kveld besøkte vi Nordic Royal Club – et leilighetskompleks som huser mange skandinaver. I den nydelige hagen der holdt koret konsert – til stor glede, får vi tro – for beboerne på Nordic. Middagen inntok vi på ”Alfredo” i San Pedro – opprinnelig en liten veikro, men nå utvidet til et sjarmerende spisested med riktig så god mat. Opptreden der var ikke planlagt, men på impuls sang koret en 2-3 viser og virkninga ble mektig under det lave taket!
Fredag kveld var det avskjedsmiddag på ”O Sole Mio”. Velkomstdrink på terrassen, så en utsøkt seksretters middag servert inne i restauranten. Rambøl’s faste musiker – belgiske Filip - underholdt pluss at Rambøl selv sang bl. a. ”O Sole Mio” – vidunderlig! Tre flotte Flamencodansere opptrådte også og til store fornøyelse klarte de å få to fra gruppen vår opp på podiet for å forsøke seg på Flamenco……!
Rambøl hadde lagt opp programmet for oss med utflukter og restaurantbesøk og han var selv med på alle bussturene som en meget informativ og morsom guide. Stor takk til ham for en svært så flott uke i Spania! Fikk absolutt inntrykk av at han satte pris på både shantykoret og ledsageren også!
Lørdag 27. gikk turen tilbake til Bergen og vi landet i strålende solskinn – men heldigvis(!) var regnet tilbake på søndag – det var det eneste vi hadde savnet i Spania!!
SHANTYKORETS REISEREPORTER
’Telegrafist ’