Blåtur 2015 - Bergens Skipperforening

Gå til innhold
Blåtur 2015
Den 11. juni gikk 60 glade mennesker fra Bergen Skipperforening, Bergen SkipperforeningsShantykor og noen fra Bergen Skipperforenings Dameklubb om bord i Fjordline sin Bergensfjord ved hurtigruteterminalen i Bergen.  Mange hadde også med sine partnere.Skuta forlot kai med Hirtshals i Danmark som avstigningssted for oss.
Den samme ettermiddag holdt Shantykoret en flott konsert i skipets panoramasalong.  Ikke vanskelig å se på alle gjestene at dette satte de pris på!
Om kvelden ble vi servert en nydelig tre-retters middag i en av skipets salonger – tilrettelagt bare for oss - og servicen  fra Fjordline sine folk var upåklagelig.  Det ble også stemningen etter vært, da korets flinke trekkspillere startet opp og resten av gjestene fulgte med på sangen.
Neste morgen var vi tidlig framme i Hirtshals og en to-etasjers buss ventet på kaien.  Vi kjørte i strålende sol til Skagen og fikk god, dansk frokost på Foldnes Hotell.  Før vi kjørte videre, tok buss-sjåføren oss med rundt i Skagen og vi fikk kikke ut mot Grenen – Danmarks nordligste punkt – vi kjørte nedom havnen og kunne bare la oss begeistre over denne sjarmerende byen!
Neste stopp var Fredrikshavn og Hotell Hermann Bang.  Etter innsjekk hadde vi litt tid til egen disposisjon og om kvelden var det busstur til middag på Dronninglund slott.  Det ligger ca. 4 mil sør for Fredrikshavn og var opprinnelig et nonnekloster fra ca. 1100-tallet.  Nå er det et slottshotell og kurscenter og ligger helt nydelig til.  Av det vi så, så virket alt flott vedlikeholdt både ute og inne.
Under en gedigen lysekrone høyt oppunder taket ble vi servert bl.a. hjort som hadde beitet på markene ved slottet. Ved kaffeserveringen ble det fortalt både historier og vitser fra bergensgjestene, og stemningen var høy da vi gikk på bussen i tussmørket med en blodrød himmel i nordvest og kjørte tilbake til Fredrikshavn.Lørdag var det egentid fram til koret skulle synge på torget i Fredrikshavn.
Været var fortsatt fint og koret sang i to omganger med til sammen ca. 13-14 sanger.  Etter siste nummer ble det trampeklapp og rop på ”mer”,  så ingen tvil om at dette var populært!
Og flere ekstranummer kom det nede i gaten, for mange samlet seg på en uterestaurant etter konserten og der – igjen – kom trekkspillene fram og sangen runget i gaten – noe som de blide danskene tilsynelatende ikke hadde noe imot!
Før vi skulle kjøre tilbake til Hirtshals fikk vi igjen servert en nydelig middag – denne gang i Vægteren Restaurant i Fr.havn.
MS Stavangerfjord fraktet oss hjem fra Danmark og nok en gang kan jeg helt sikkert si – uten å virke subjektiv – at turen var utrolig vellykket takket være så mange.  Det er vanskelig å fremheve noen spesielle, men foreningens arrangementkomite  hadde gjort en kjempejobb med opplegget, shantykorets sang og spill skapte flott stemning med fin sang og spillejobb og alle andre var med og bidro til at det ble hygge og kos!
Arnhild Vada Eggum.
Tilbake til innholdet