Blåtur 2012 - Bergens Skipperforening

Blåtur 2012
Foreningens blåtur ble i år arrangert ”Statsraad Lehmkuhl” den 20. juni.
Det ekstra med årets tur var at Skipperforeningens nye attraksjon ’Shantykoret’ skulle være med som en del av underholdningen om bord under turen.
Fra foreningen var der totalt 70 personer inkludert ’Shantykoret’ (24 mann) og resten øvrige medlemmer , familie og venner av foreningen.
Etter flere dager i forveien med surt og kjølig vær med regn og vind fra nord, kom den 20 juni noen timer før avgang med solskinn og laber vind.
Kl 17:30 avgikkk ”Statsraaden” fra Bradbenken med Kaptein Flatabø på broen.
Etter at skuta hadde snudd inne på Vågen og satt kursen ut, satt Shantykoret i med sin åpningsmelodi ” Skomværvalsen’ etterfulgt av ’Ane Madam ’ og ’ Blow the man down’ til stor applaus fra de 350 passasjeren om bord og fra tilskuere som så dette fantastiske skue fra Bryggen, mens vi passerte forbi. Etter dette overtok den faste underholdningen om bord som var et irsk band.
I pausen overtok Skipperforeningens Shantykor med det reportoaret de hadde til rådighet og til stor applaus fra passasjerene, som virkelig satte pris på denne underholdningen fra 25 pensjonerte ’skippere’
Shantykoret hadde også allsang hvor sanger som ’The drunken sailor’ ble sunget med virkelig stor innlevelse fra alle som var på dekk
All sang ble utført med en fantastisk innsats fra våre 2 glade trekkspill musikanter Johannes og Knut.
Det var oppdekket med reker og masse herlige silderetter som samtlige kunne forsyne seg med , samt at vin/øl kunne kjøpes i ’skipsbaren’
Vi takker alle for en fantastisk og uforglemmelig tur
Kl 2200 lå skuta til kai og alle gikk hjem glad og fornøyd og med et godt minne av denne dagen.